Groningen City Running
Runningtours

Dit is mijn verslag wat ik 2 jaar geleden via Facebook gedeeld heb om mijn Facebookvrienden een beetje deelgenoot te maken van mijn geweldige ervaring van het Pieter pad rennen. In 12 dagen 520 kilometer van Zuid Limburg naar Noord Groningen rennen.

25 september 2016

Gisteren om 11:15 begonnen vanaf de Pietersberg in Maastricht met het Pieterpad, welke eindigt in Pieterburen. Was erg warm en heuvelachtig, maar erg mooi. Uiteindelijk 50 km gerend tot aan Slek. Vandaag ga ik richting Venlo, tocht wordt wel ingekort tot 42km vanwege het ook nu weer fantastisch nazomerweer.

25 september 2016 · Echt ·

Vandaag de kilometers een beetje naar beneden bijgesteld, mede door het warme zomersachtige weer.
Vanmorgen zo'n 24 en vanmiddag een halve marathon. Na de middag wel veel gewandeld, vooral in de warme zon. Bij aankomst in Reuver stond de camper met hulptroepen weer voor me klaar.
Weer een mooie tocht met beel kilometers door de bossen. morgen verder met dag 3

26 september 2016 · Grubbenvorst ·

Na 22 km aangekomen in Wannsum na weer een mooie tocht door in het begin veel bos.
Nog steeds in het zuidelijke Limburg, maar dat ga ik morgen verlaten

Grubbenvorst.26 september 2016 ·

Uurtje geleden hier aangekomen na een mooie tocht door bos en door Venlo, en natuurlijk een heel eind langs de Maas

27 september 2016 · Wanssum ·

Vandaag al weer dag 4 in de benen, bijna 40 km en nog steeds in Limburg, morgen ga ik er echt uit. Beetje vreemde grensvorming, ben vandaag namelijk ook al in Brabant geweest. Morgen staat ook nog stukje Duitsland op het programma. Na een massage van mijn superverzorgster "moeder vd Werff" met goede moed en benen vertrokken in de ietwat mistige omgeving. Na de eerste 20 km van vandaag met het pondje over de Maas naar Afferden, alwaar alweer mijn super verzorgers klaar stonden met de lunch. Vanmiddag via Genep door ook weer mooie natuurgebieden naar de camping in Plasmolen.
Laatste stukken waren wel zwaar en best veel moeten wandelen, aangezien de bovenbenen protesteerden.
Morgen verder met dag 5...

28 september 2016 · Plasmolen ·

Nijmegen heeft me vanmorgen op de mountainbike begeleid. Een aangename tocht zo, al pratend zo maar weer 25km afgelegd. Na Groesbeek kwam de duivelsberg 75m hoog ook nog voorbij, erg mooi met mooie vergezichten. Toen nog via Duitsland naar Leuth, alwaar de lunch alweer klaarstond in de camper, welke mooi geparkeerd op het dorpsplein aldaar.
Na een uurtje tus ging het alleen weer verder naar Millingen aan de Rijn, deze moest per veer pont overgestoken. Wel spannend tussen alle grote vrachtboten door. Eerst daar nog 20 minuten gewacht, hij ging maar 1 keer per uur.
Aan de overlant verder naar Tolkamer en Lobith, waar de Rijn ons landje binnenkomt. Erg mooi om hier een heel eind over de dijk te gaan. Nu het laatste stukje via Spijk naar Duitsland weer in Hoch Elten, alwaar weer een berg beklommen moest van 70 meter hoog en de laatste loodjes wogen hier echt zwaar, maar het uitzicht hier maakte een hoop goed. Boven op de berg stond ook een mooie kerk en gelukkig een camper met verzorging. Na 45km was het wel weer mooi. Als het morgen goed gaat zit ik alweer op de helft van de pak em beet 500 km. Na op de camping even snel gedoucht te hebben zijn we uit eten gegaan in Tolkamer, heerlijk gegeten en een mooi uitzicht op voorbij varende schepen met nog een mooie zonsondergang. Bij het eten nog een fijn triple biertje gehad, en straks weer lekker slapen

29 september 2016 · Beek ·

Vandaag vanaf Hoch Elten naar Vorden gerend en dus halverwege gekomen van de mooie tocht en belevenis. Door een wielerwedstrijd konden we de berg niet op en heb ik de route verderop geprobeerd op te pakken, helaas ging dit niet helemaal volgens planning, waardoor ik een behoorlijk stuk ben omgelopen. Aan het einde van de eerste 21 km gebeurde het nog een keer en had ik een rondje gelopen rond de "oude Rijn" waar ze een nieuwe vistrap en stuwdam gemaakt hadden, wel leuk om te zien en daar ook nog een witte reiger gespot. Vanmiddag in de Achterhoek beland bij Gaanderen. Na de lunch via landgoed Slangenburg door nog een paar uitgestrekte bosgebieden richting kasteel Vorden. Hier nog langs het monument van Toos Goorhuis en Bertje Jens gelopen, zij zijn de bedenksters van het Pieterpad. In 1983 werd het Pieterpad officieel heropend bij kasteel Vorden. Al met al weer 51 km in de benen. Op de camping een heerlijke douche genomen en daarna een heerlijk bordje macaroni die mamma.

Morgen weer verder, de benen voelen goed dus ze gaan lekker door.V

30 september 2016 · Vorden · Nu buiten nog even in de zon zitten... ging erg goed vandaag met de benen, ze hadden er behoorlijk zin in en de kilometers vlogen weer onder de voetjes door. Wel met af en toe een stukje wandelen tussendoor, maar het gevoel was goed. Vanochtend weer wat mooie landgoederen gezien met bij 1 de oudste en misschien de dikste eikenboom van Nederland en nog een boom die oom Frits genoemd was. Na de middag door Holten op weg naar de Holterberg, met misschien wel het mooiste uitkijkpunt in Nederland. Jammer was dat de heide niet meer bloeide, dan is alles prachtig blauw van kleur. Vanaf daar richting de camper die al weer in Nijverdal stond.Morgen dag 8 alweer van deze mooie tocht en avontuur. Op naar Ommen

1 oktober 2016 · Nijverdal ·

Vandaag alweer dag 8 van mijn Pieterpad uitdaging, vanochtend kwamen eerst mijn vrouw en de kinderen met Kim langs op de camping om me uit te zwaaien. Top moment als je ze al een week niet gezien hebt, ze hadden gisteren ook nog een mooie taart gemaakt en meegenomen. Deze voor vertrek nog even geproefd, een fijne traktatie, waar ik vast goed op zou kunnen lopen. Voor vertrek eerst nog ff geinterviewd door Pascal als Wiebe Klijnstra en Evelien als Cameravrouw. Ze hebben  er al een paar reportages opzitten en hebben tijdens mijn middagpauze nog 2 Klouk opnames gemaakt met mijn verzorgers😀Begonnen vanaf de camping in Nijverdal en weer aansluiting vinden op de Holterberg, waar het echt schitterend is. Vandaar richting Hellendoornse berg en daarna de Lemelerberg, met ook echt supermooie vergezichten. Daarna richting Ommen, waar na 23 km de lunch genuttigd kon worden, weer goed geregeld. Na een uurtje weer verder en op de Besthmerberg nog een uitkijktoren beklommen, na al die hoogtemeters kon dat er nog wel bij😀Toen door vele bossen richting Hardenberg waar ik vlak voor Hardenberg na weer 17 km gerend te hebben ben opgepikt. Vanavond nog lekker uit eten geweest met de familie om weer wat calorieen binnen te krijgen in het mooie Ommen.Morgen dag 9 en op naar Drenthe

2 oktober 2016 · Ommen

Vanmorgen vol goede moed en ook weer zin in de 9e dag. Vertrokken vanaf de Oldemeijer plassen in de bossen bij Hardenberg in de buurt, later ook door het centrum ervan heen richting Gramsbergen. Vandaar op naar de camper voor de lunch, daar met 20 km onder de zolen aangekomen. Toen de nodige callorieen aangevuld waren weer verder richting Coevorden en vanaf daar richting Ermerstrand, in de buurt van Emmen en dus alweer in Drenthe aangekomen.
Halverwege de middag behoorlijke buien over me heen gehad maar dat hoort er ook bij en ik heb het gelukkig niet koud gekregen ervan, dus best lekker. Het tempo hierdoor wel iets opgevoerd om op temperatuur te blijven.
Vanmiddag gold dan ook, het is arbeiden of verrekken. Vanmiddag kwam de teller op 46 te staan, dus weer mooi eind gevorderd. Morgen op naar Rolde en veel bos onderweg.

3 oktober 2016 · Noord-Sleen ·

Vanmorgen begonnen aan dag 10 vanaf de camping Ermerzand via Sleen door de bossen naar Schoonoord gerend over een afstand van 18,5 km, daar stonden mijn superverzorgers al klaar aan het Oranjekanaal. Even later kwamen mijn zwager en nichten er ook aan. Angelique Dijk ging de middagtocht met mij mee, haar verste afstand wat ze tot nu gelopen had was 16 km, dus de 21 die ik in petto had was een mooie uitdaging. We kwamen door mooie bossen en langs vennetjes. Onderweg ook nog koeien op ons pad. Uiteindelijk kwamen we na 25 km fris en fruitig aan bij het Nije Hemelriekje, vlakbij Gasselte. Maar voor we daar waren kwamen we eerst nog bij een oude zandafgraving ernaast langs, waar we nog een stuk mountainbikeroute over de nieuwe heuvels daar afgelegd hadden. Een meer met onvoorstelbaar Blue Lagoon achtig water, waar overigens niet gezwommen mag worden. Maar werkelijk schitterend, daar aangekomen was er ook nog een mooie regenboog te zien.

Al met al weer een fantastische loopdag, morgen al weer de een na laatste dag van deze geweldige tocht.

4 oktober 2016 · Gasselte ·

Vandaag de op een na laatste dag gerend van het Nije Hemelriek bij Gasselte, met tussenstop in Gasteren, naar Sassenhein een mooie plas bij Haren. Weer zo'n 40 km dichterbij huis gekomen. Een prachtige tocht ook vandaag weer met strakblauwe luchten met een mooi wolkendek. Na Rolde ging het over het Balloer veld, wat een mooi en groot stuk heideveld is dat! Vroeger gebruikt door defensie om er te oefenen, nu teruggegeven aan de natuur die er weelderig gedijt. Eerst nog langs een Pieterpadmonumentje gekomen alhier. Nabde lunch nog een mooi heideveld overgestoken op weg naar Zuidlaren, onderweg kwam ik nog ern schaapskudde tegen. In Zuidlaren aangekomen nog even wat gedronken in de camper, die op de brink geparkeerd stond. Vanaf hier ging het richting Appelbergen bij Glimmen, ook weer een mooi stukje natuur. Daarna naar de beruchte spoorbrug bij het rangeerstation bij Onnen. Berucht om de hoogte die bedwongen moet worden om erover heen te rennen tijdens de laatste kilometer van de halve marathon van Haren. Vandaag kon ik er alleen maar van genieten, onderweg ook nog verschillende mensen onderweg gesproken die het Pieterpad ook wandelden of gewoon aan de wandel waren.

Vanaf Onnen door Glimmen richting Haren en geeindigd bij Sassenhein, waar pa en moe al op het terras op me zaten te wachten. Na wat gedronken te hebben, heerlijk bakje koffie op naar de camping in het altijd mooie Groninger Stadspark, nooit verwacht dat ik hier nog eens zou overnachten.😀
Na een fijne douche kwamen vrouw en de kinderen er ook aan en zijn we om het alvast een beetje af te sluiten naar een super goeie pizzeria aan het Hoornsemeer geweest. Alwaar geen pasta maar een heerlijke pizza gegeten met een Italiaans biertje.
Vannacht de laatste nacht in de camper en morgen de laatste kilometers.

5 oktober 2016 · Haren ·

Vandaag helaas alweer de laatste dag van een onvergetelijke supermooie tocht. Denk ongeveer 520 km gerend te hebben, waarvan ook wat korte stukjes gewandeld. Af en toe even om wat te rusten en om foto' s te kunnen maken. Wat ben ik blij, trots en tevreden dat mijn lichaam tot dit in staat bleek te zijn, daarnaast ook zeer dankbaar dat mijn ouders die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Door de camper te regelen en te besturen, overal heen waar ik heen ging, steeds tussen de middag en de avond het eten weer klaar te hebben en bovenal de gezelligheid onderweg. Dus Johan van der Werff en Letty van der Werff BEDANKT. Daarnaast natuurlijk ook het thuisfront bedankt, die me een aantal keren onderweg gesteund hebben en me natuurlijk 12 dagen de vrijheid gegund hebben, terwijl ze zelf aan het werk moest en naar school moesten.

Daarnaast alle familie en Eemsmond Runners die me onderweg gesteund hebben met leuke berichtjes en vanmiddag in grote getale me stonden op te wachten bij de finish in Pieterburen met kado's en al. Daarnaast trainer Rene nog die een stuk met me mee gefietst is vandaag, en Angelique en Chantal die eerder al waren meegegaan een stuk...
Vanmorgen na vertrek in Sassenhein zag ik al vrij snel een ijsvogel, inmiddels al de 6e keer tijdens al mijn tochtjes die ik ooit gemaakt heb en echt een geluksmomentje. Later via Paterswoldsemeer richting Groningen zag ik nog twee dames zwemmen tussen 2 vissers in. Ik heb nog even met de dames gekletst en ze op de foto gezet. Hierna weer door naar Groningen om de nodige plaatjes te schieten, speciaal nog even omgelopen om de Olle Grieze erop te zetten. Daarna kwam ik in Selwerd Trainer Rene tegen die gezellig een stukje mee fietste. Daarna richting Garnwerd waar we bij het mooie cafe Haming lekker een broodje kroket en natuurlijk een heerlijk mosterdsoepje genuttigd hebben. Mijn vrouw had Kim ook gebracht, zodat ik haar na het eten de laatste 15 km mee kon nemen.
Bij Winsum moesten we nog over een stukje land met schapen, grappig was dat de hele kudde schapen achter ons aankwamen en Kim met de staart tussen de benen voor me uitliep.
Daarna door naar Pieterburen waar een compleet ontvangst comité klaarstond, dit was geweldig en onvergetelijk. Allemaal kadootjes, Eemsmondrunners met koffie en gebak. En ook de de hele familie was aanwezig, waar ik na tijd nog even een borrel mee gedronken heb.
Al met al een geweldige dag en helaas het einde van mijn pieterpad avontuur.
Nu de beentjes omhoog...

Bij deze wil ik nog graag mijn ouders bedanken voor de support, de verzorging onderweg en de gezelligheid en verder natuurlijk mijn vrouw en kinderen die mij dit avontuur gegund hebben.